Czytasz posty znalezione dla frazy: środki poetyczne





Temat: za jedna odp plus
mam zadanie ale kompletnie nie kapuje mam wypisac cytat i co to za srodek poetycki wiersz to :
Daniel Naborowski

Krótkość żywota


Godzina za godziną niepojęcie chodzi:

Był przodek, byłeś ty sam, potomek się rodzi.

Krótka rozprawa: jutro - cos dziś jest, nie będziesz,

A żeś był, nieboszczyka imienia nabędziesz;

Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt - żywot ludzki słynie.

Słońce więcej nie wschodzi to, które raz minie,

Kołem niehamowanym lotny czas uchodzi,

Z którego spadł niejeden, co na starość godzi.

Wtenczas, kiedy ty myślisz, jużeś był, nieboże;

Między śmiercią, rodzeniem byt nasz ledwie może

Nazwan być czwartą częścią mgnienia; wielom była

Kolebka grobem, wielom matka ich mogiła.



ZA KAZDA DOBRA ODPOWIEDZ DAM PLUSA
Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: J.Polski +++++++ a nawet za dobre zadanie diamenty
Oto zadanie Przygotuj notatke w formie schematu o "Sonetach do Laury" F.Petrarki

Uwzględniając

-liczbe utworów w cyklu

- lata i powstania

- tematyka

-podział na części i księgi

- środki poetyckie (3)

-prąd filozoficzny



DAJE za każde jedno zadanie a za wszystkie daje diamenty

PROSZĘ O POMOC
Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Rozmawiaj ze mną

witam pana

no tak
smutek smutek i ogólnie smutno

pana wierszowi brakuje wiersza
może fantazji
może wyobraźni

ogólna myśl wcale ciekawa a na pewno
nie taki zły materiał wyjściowy

metafory i podobne środki poetyckie
to pan (rzadko bo rzadko) ale umiesz wymyślić
na wersy myśl podzielić - no z tym już gorzej
(zaznaczam że piszę tylko o tym wierszu)

wygląda jakby orgazm poetycki
był tylko jednozwrotkowy dalej
to już przytulanki które post coitum
nie wychodzą nie wiedzieć czemu
i z wiersza robi się zadanka klepanka
(o biedę idzie)

maks brod


czasem łącze się po nic
żeby pobyć w nadziei kontaktu
słowa innych przepływają czarnymi zmarszczkami
jak stada odlatujących gdzieś ptaków
o co pytają
co widzą

dobrze jest być żeńskim nickiem
przynajmniej oganiać się można
od natrętnych nieszczerych pochlebców
i ofert cyberseksu, choć sam nie wiem co to

czasem jakieś słowo
zaplącze się do mojego okna
zapalając ciekawość ale w tym świetle
widzę tylko własne rozczarowanie
jak rozrzucone kartki pamiętnika
siadam nad wodną rozmową
i w dwubitowym kodzie liter
piszę do samotnego
programu z komputera
że miłość istnieje


Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Rozmawiaj ze mną


witam pana

no tak
smutek smutek i ogólnie smutno

pana wierszowi brakuje wiersza
może fantazji
może wyobraźni

ogólna myśl wcale ciekawa a na pewno
nie taki zły materiał wyjściowy

metafory i podobne środki poetyckie
to pan (rzadko bo rzadko) ale umiesz wymyślić
na wersy myśl podzielić - no z tym już gorzej
(zaznaczam że piszę tylko o tym wierszu)

wygląda jakby orgazm poetycki
był tylko jednozwrotkowy dalej
to już przytulanki które post coitum
nie wychodzą nie wiedzieć czemu
i z wiersza robi się zadanka klepanka
(o biedę idzie)

maks brod


Drogi Panie Maksie

Dziękuję za rzetelną krytykę. (doceniam ją jak najbardziej)
Na swoje usprawiedliwienie mam tylko to że w sferze pisania jestem
całkowitym amatorem
i swoje wystąpienia na grupie traktuję wyłacznie jako rodzaj zabawy.
Nie umniejsza to oczywiście mojej odpowiedzialności za prezentowany tekst.

pozdrawiam

tytek

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Po raz pierwszy ...
a moze bys sie zajal gotowaniem albo szyciem


***
dusza przekłuta kolcem       (banal)
zawieszona w niebycie        (bzdura)
w minionym świecie przeszłości    (przepraszam, czy to jest srodek
poetycki?)

malutkie strzępki - wspomnienia
odpadają wirując (wirujace wspomnienia? trzeba bylo nie pic)

pożółkłe liście    (tylko mogily i cienia brakuje)
na kobiercu świadomości

cienie na mgle (o juz sa!)


a calosc to o czym?

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Po raz pierwszy ...
Aguirra Okrutny, coraz gniewniej:


a moze bys sie zajal gotowaniem albo szyciem

| ***
| dusza przekłuta kolcem       (banal)
| zawieszona w niebycie        (bzdura)
| w minionym świecie przeszłości    (przepraszam, czy to jest srodek
poetycki?)

| malutkie strzępki - wspomnienia
| odpadają wirując (wirujace wspomnienia? trzeba bylo nie pic)

| pożółkłe liście    (tylko mogily i cienia brakuje)
| na kobiercu świadomości

| cienie na mgle (o juz sa!)

a calosc to o czym?


O niezdroworozsądkowej róży która opada z liści i sił
po dogłowopobraniu jesiennym -- to chyba oczywiste.
A Twoje dopiski, o Aguirro, jakże smutne, jakże ważkie.
Nudzisz się, prawda? Wpadnij lepiej na psd, tam Cię wdepczą.

a_r

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Po raz pierwszy ...
Użytkownik Aguirra <agui@poczta.wp.plw wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8u9tse$ak@zeus.polsl.gliwice.pl...

a moze bys sie zajal gotowaniem albo szyciem


niestety niezbyt przepadam za tymi zajęciami, ale skoro mi je polecasz to
pewnie musisz je lubić....
z reszta nie 'zajmuje sie' pisaniem wierszy... jedynie zdarza mi sie cos
napisac
od czasu do czasu....


| ***
| dusza przekłuta kolcem       (banal)
| zawieszona w niebycie        (bzdura)
| w minionym świecie przeszłości    (przepraszam, czy to jest srodek
poetycki?)

| malutkie strzępki - wspomnienia
| odpadają wirując (wirujace wspomnienia? trzeba bylo nie pic)


dlaczego ? czy picie to coś złego? (chociaż tutaj nawiązania do niego nie
ma )


| pożółkłe liście    (tylko mogily i cienia brakuje)
| na kobiercu świadomości

| cienie na mgle (o juz sa!)


Nigdy nie widziałeś cieni na mgle ? Żałuj - są piękne.


a calosc to o czym?


Wydaje mi się że nie tak trudno się domyślić. Ale twoja interpretacja jest
równie dobra jak każda inna....

Czy ktoś jeszcze podziela zdanie Aguirry ?

                                morrwing

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Sekunda
Użytkownik wojtekf :

[...]
Co mozna zrobic aby nie stala sie smietnikiem , gdzie kazdy moze wrzucic
trzy linijki na krzyz , kilka mientkich wyrazow w kupie jako wiersz ????
[...]


-----------------------------------------
krytyka dotyczy zbiorowości
więc także mnie
ale mi się oberwało
nie ma co

więc na pocieszenie dołącze
wiersz - rekord zginesa krótkości

*nowy model*

franca
        franca
                franca

r.

ps
sam skrytykuję bo nie licze na wytrawnych krytyków

otóż jest to wiersz , wykorzystuje nastepujące środki poetyckie
1. powtórzenia
2. rytm - (1. i 2. mają większa tradycję nawet od rymów )
3. wieloznaczność (i niejasność) użytych słów
4. kontrast na wyimaginowanej płaszczyźnie
    wydźwięk słowa "franca"  kontra wesoła melodyjność
5. tytuł - uczestniczący w interpretacjach ale przecież sam pozostający poza
wierszem
6. wielość interpretacji

miłych interpretacji
bye bye
rumczajs

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: reklama!
ellu bi-s


| reklama
(...)

Arturze, to jest oczywiscie stwierdzenie, ze pani jest ubrana na zielono na
widok pani ubranej na zielono ;) e.


ellu bi-s


| reklama!
(...)

Arturze, to jest oczywiscie stwierdzenie, ze pani jest ubrana na zielono na
widok pani ubranej na zielono ;) e.


Ellu stosuje tu nowy w poezji i bardzo przebiegły środek
(poetycki? a może marketingowy;)
służący przyciągnięciu uwagi Czytelnika i zmuszeniu Go, aby tekst
(który w normalnych warunkach mógłby odrzucić po paru linijkach)
przeczytał (co najmniej?) dwa razy, w tym drugi raz o wiele wiele uważniej -
zmylony Czytelnik szuka różnic w dwóch nadesłanych tekstach,
szuka różnic w dwóch odpowiedziach na posty Elmo, a jednocześnie
nieświadomie - chcąc nie chcąc - wgłębia się w samą treść tekstu.
I oto nowa odpowiedź na dręczące nas poetów pytanie -
jak zmusić czytelnika, aby nasz wiersz przeczytał do końca?
Jak zmusić go, by czytał uważnie, dopartywał się podstępu w każdym wyrażeniu,
w każdym słowie, wpartywał się w każdy wykrzyknik - i szukał Celu,
w którym artysta go tak umieścił. I to jest nowa strategia syntezy,
i to jest nowa koncepcja sztuki;)van

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: reklama!

Vanda


ellu bi-s

| reklama
ellu bi-s

| reklama!
Ellu stosuje tu nowy w poezji i bardzo przebiegły środek
(poetycki? a może marketingowy;)


czesc, Vando, marketingowy, marketingowy... ;) to, ze wyslalo sie dwa razy,
to o tyle nie moja wina, ze pierwszy raz natychmiast cofnelam post, gdy
zorientowalam sie, ze nie ma ogonkow, w drugim post mi cofnelo, i
zawiadomilo mnie o tym, ze jednak i tak wyslalo, nie moglam wiedziec...

ale wlasnie tak dziala reklama i ten szczegolny zbieg okolicznosci, ze sie
powysylalo po dwa razy jest tu akurat korzystny. usilowalam mianowicie
napisac wiersz, ktory oddalby dokladnie to, co czuje, gdy slucham radia czy
ogladam TV. zwlaszcza teraz.

reklama jest namolna, krzykliwa i bezsensowna ("tylko u nas" znaczy zupelnie
co innego w moim wierszu niz "tylko Eco" oczywiscie). szczegolnie w
sytuacji, kiedy chodzi w koncu o wojne, reklama nie powinna byc w tonie
zachwalania serkow ("to jest pyszne!").

pozwolilam sobie na szukanie formy wiersza na to zjawisko.

serdecznie :-) e.

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Szczerość - uff, po raz trzeci!


Boję się szczerości
Bo szczerość to ryzyko,
Bo doświadczenie mówi
Nikogo się nie tykaj...

    Bo wiem, że w jednej tylko chwili
    Życzliwość ludzka pryska,
    A to w co wierzyć chcę - mnie zmyli
    Czymś innym będąc z bliska...

        Jak cały z siebie jad wydobyć
        Jak podjąć stertę gorzkich żali,
        Jak wszystko to komuś rozbić o głowę
        I jak go błogosławić, gdy się już oddali...


Jak dla mnie wiersz troszkę za oczywist, przez co po prostu przestaje byc
wierszem. Po to wymyślono środki poetyckie , aby ich używać.

Bo to, że ludzie sa nieszczerzy wiedzą wszyscy, jako jednostki społeczne.
Potrzeba czegoś więcej by tę nieszczerość ozdobić poezją.

Pozdrawiam
Ania

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: brukarze

"Krystyna" <sad_de@wp.plschrieb im Newsbeitrag

"Blackbox" <black@space.plnapisał w wiadomości

| podejrzewam, że do tej studni nie da się zajrzeć:( bardziej przypomina
| pompę, która skrzypi niemiłosiernie gdy ktoś poruszy zwieszonym w
| oczekiwaniu ramieniem.
| Ale zapraszam, w studni jest ciągle woda :)
| Pozdrawiam,
| BB

powiem tak - wracałam tu nieustannie, za każdym razem czytałam
kilkukrotnie
i potem nie wiedziałam co napisać. Ale nadal mi się podoba. Trochę
zatęskniłam przez ten tekst do Twojej prozy, relacji z podróży,
czegokolwiek, co tak ładnie piszesz, nie wersując. Bo to jest nieco
fabularna poezja, może warta szerszej formy?


Bardzo słuszna uwaga. Starałem się w tym wierszu do minimum ograniczyć
środki poetyckie, a efekt poezji wywołać jedynie za pomocą kontrastu.
Spowodować aby bruk zaczął falować (Telik ładnie o tym napisał). I
faktycznie napisałem "brukarza" jako wprawkę przed przejściem w prozę i
relizacją projektu, który ciągle czeka. Chciałbym, jednak, aby jednym ze
środków ekspresji, które użyję w mojej powieści były podobne do użytego w
tym wierszu przeciwieństwa. W zasadzie całe moje "wierszowanie" to wprawka,
do której nie przykładam znacznej wagi i chodzi mi o nabycie umiejętności
szybkiego wyrażenia w słowach kondensatu z myśli.
Pozdrawiam,
BB

Krysia


Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: W oczekiwaniu

Monika Szept <m@kki.net.plwrote in message


:
:  W oczekiwaniu
:
:
:  I zaraz po zamknięciu oczu
:  widzę  nieg
:  nie taki jak za oknem czy z telewizora
:  białe płatki w ród zielonych linii
:  w takt oddechu
:  w takt serca
:  i w takt strachu
:
:  Rozpięta na jasnoszarym prze cieradle stołu
:  wraz z nim snuje wspomnienia o utraconej bieli
:
:  czekam na życie

Masz ciekawe pomysły, które jednak gubią się w
śmietnisku pełnym wytartych sformułowań i mdłych
metafor. "W takt oddechu", "w takt serca", "czekam na
życie" - to bardzo zła poezja. Dlaczego? Bo są to środki
poetyckie rodem z piosenek Ireny Santor, a nikt mnie nie
przekona, że piszący dla niej tekściarze zasługują na
wieńce laurowe + po nobelku dla każdego. Nie słyszałaś o
Irenie Santor? Twoje szczęście i zarazem Twoja strata,
bo wyważasz drzwi, za którymi absolutnie nic nie ma.

Tomaszek

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Miłość i zazdrość

Mam pytanie: Czy w/g ciebie miłość i zazdrość muszą iść w parze ?

Piszesz o tym tak, jakby były czymś absolutnie nierozłącznym,
a przecież zazdrość dzieli, a nie łączy, i nie istnieje sama z siebie,
lecz tworzą ją ludzie, Ci którzy nie potrafią do końca ufać.

Sam wiersz jest supcio, podoba mi się tak forma jak i użyte przez Ciebie
środki poetyckie, on naprawdę przekazuje uczucia.

Pozdrawiam

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: [stracimy wszystko]
Wiesz, zastanawiam się dlaczego ludzie z tej grupy tylko krytykują czyjeś
wiersze nie próbując znaleźć ich dobrej strony....
Twój wiersz mówi oczymś, i wyłącznie zależy od jego odbiorcy, co z niego
wyniesie i pod jaką rzeczywistość go podłoży....był rym, był w nim również
nanafory - to już środki poetyckie....
iola nie ma więc racji skreślając Twój wiersz, ma po prostu zbyt mało
wyobraźni
Pozdrawiam
BLUE
Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: [stracimy wszystko]

Użytkownik "Blue"


Twój wiersz mówi oczymś, i wyłącznie zależy od jego odbiorcy, co z niego
wyniesie i pod jaką rzeczywistość go podłoży....był rym, był w nim również
nanafory - to już środki poetyckie....
iola nie ma więc racji skreślając Twój wiersz, ma po prostu zbyt mało
wyobraźni
Pozdrawiam
BLUE


Wszystko mówi o czymś, a idąc tropem twojej propozycji, to ludzie są
ograniczeni, bo jie potrafią odczytać poezji w instrukcji montażu deski
sedesowej, co czyniłem dziś rano;-)

Gruby

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: czy wykałaczka ma wpływ na zawartość mleka w mleku

 "Halina" napisała

wymogi
-----------

dobra wykałaczka musi spełniać wiele wymogów


[...]

Halino, tak jakbym czytała ulotkę reklamującą albo jakąś publicystykę. Gdyby
jeszcze gdzieniegdzie pojawił się mocny środek poetycki, metafora itp,
możnaby zaakceptować. W tej formie - nie jako wiersz.

Pozdrawiam
Krystyna

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: czy wykałaczka ma wpływ na zawartość mleka w mleku

Użytkownik Krystyna


 "Halina" napisała

| wymogi
| -----------

| dobra wykałaczka musi spełniać wiele wymogów
[...]

Halino, tak jakbym czytała ulotkę reklamującą albo jakąś publicystykę.
Gdyby
jeszcze gdzieniegdzie pojawił się mocny środek poetycki, metafora itp,
możnaby zaakceptować. W tej formie - nie jako wiersz.


Ależ tak! nie będe się upierać, że to dzieło literackie;  macie rację,
przepisałam  z ulotki (nadając tylko formę), a wszystko z powodu
stresu u dentysty:-) czy to wystarczajace wytłumaczenie; wybaczycie?

dziekuję wszystkim za udział w  wątku
i za zauważenie właściwego wiersza
(b. ważnego) epitafium dla...

Hal

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Srodki poetyckie
Witajcie
przede mna matura ustna z jez. polskiego i wsrod pytan
natrafilem m.in. na takie:

Nazwij srodki poetyckie w tekscie:
"Za domami, wydziwial, gluchy, mrozny, szalony, potworny wiatr
oblekal (?) sine czuby gor
targal trwozne tarcze chmur
Wyl w przegonach(?)
i zziajany dzwonil, dzwonil o szyby"

...i wlasnie w tym miejscu chcialem Was prosic o pomoc w nazwaniu srodkow
poetyckich w utworze (tekst mam napisany dosc niewyraznie i przy niekotrych
slowach postawilem znak zapytania, gdyz nie jestem pewien, ze dobrze to
odczytalem,
za co z gory przepraszam).

pozdrawiam
/:: iNv

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Klawa wpadka Tomasza Lisa w TVN
Witam!
Anakolut jak anakolut :-)
[jęz. zniekształcenie konstrukcji składniowej powodujące zanik więzi
między członami zdania, stosowane czasem jako zabieg stylistyczny;
zdanie mające wadliwą konstrukcję składniową]

| tu skladnia nie jest najgorsza


Predzej chyba oksymoron.
[lit. metaforyczne zestawienie wyrazów o przeciwstawnym, wykluczającym się
wzajemnie znaczeniu, np. gorzkie szczęście, wymowne milczenie]
Jako srodek poetycki byl czesto stosowany, ale nie sadze, zeby w
serwisach informacyjnych.
Tak sie madrze, ale i tak nie wiem, jak fachowo nazwac taki blad...

Za to bardzo ladne przyslales.
Pozdrawiam!

Marta Starczewska
ma@stgambit.gda.pl


| Disclaimer: Moje opinie sa _moimi_ opiniami.


andrzej.jakubczyk napisał(a) w wiadomości: ...
[CIACH]

Wczoraj w TVN usłyszałem anakolut (hmm... nie jestem pewien czy to na pewno
anakolut), który bardzo mi się spodobał. Tomasz Lis w wieczornych Faktach
TVN powiedział:
"Dziennikarze, którzy są w bazie Nato we Włoszech w (tu nazwa miejscowości,
ale nie pamiętam jej) widzieli niewidzialny bombowiec B2."


[CIACH]

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: fragment wiersz Milosza <moja wierna mowa>
Jeśli szukasz wierszy, w których Polska i Polacy są tylko i wyłącznie piękni,
szlachetni i odznaczają się samymi pozytywami, to odsyłam do ND. Baby spod
kruchty produkują takie poezyje na pęczki i podsyłają redakcji, która skwapliwie
użycza im swych łamów. Co prawda treść raczej jednostajna a i poetyckie środki
wyrazu nad wyraz ubogie, ale Tobie nie powinno to przeszkadzać - wszak sam tylko
z rzadka jesteś w stanie napisać coś poprawnie i precyzyjnie w swym ojczystym,
podobno, języku.

Lobo

PS. (a' propos innego wpisu) Mówi się i pisze "no comments". Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: środki poetyckie- pomózcie pilne
środki poetyckie- pomózcie pilne
Przedstawić słowa za pomocą środkow poetyckich
radość- jak określić w przenośni
gniew- jak określić porównanie i wyraz dzwiękonaśladowczy
pisanie wiersza- neologizm i epitet
komponowanie piosenki -porównanie , przenośnia


Opisz za pomocą dowolnych środków poetyckich:
smak ulubionych słodyczy
zapach lasu po deszczu
wygląd potrawy której najbardziej nie lubisz

Pomózcie proszę! Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: środki poetyckie- pomózcie pilne
witam, nie wiem, co sie dzieje w tych szkolach, skoro zadaje sie prace, nie
przygotowujac i nie opracowujac materialu wczesniej.
Kochani, srodki poetyckie - mamy wiec do czynienia z poezja, czytanie wierszy
nie jest sztuka latwa, ale rozwija wyobraznie, jest niesamowita zabawa. Mnie
uczono jeszcze w liceum, ze poezja to takie czepianie sie slow. Skoro poeta
pisze o domu, to czym jest dom - schronieniem, rodzina, bezpieczenstwem itd...
Srodki stylistyczne uzywane w wierszach kaza nam pytac, a dlaczego tak uzyl
poeta, dlaczego takiego porownania, skoro mogl wprost. Radosc - zamiast radosc,
poeta napisal: usmiech serca - powiedzmy. I teraz mysle sobie - usmiech serca -
usmiecha sie serce, choc wiadomo, ze serce sie nie smieje, ale smiejemy sie, gdy
nam dobrze, gdy piekna pogoda, slonce swieci, serce to dobroc, a jak dobroc to
lekkosc na duchu, brak wyrzutow sumienia... Mozna tworzyc i mnozyc, co nam sie
kojarzy. Gdyby poeta powiedzial radosc - to kazdy by wiedzial - radosc i
poszedl do domu, a jak powie usmiech serca , to kazdy to moze troszke inaczej
zinterpretowac i o to w poezji chodzi. Gniew - porownanie - musi miec slowko
jak, niby, czyli np. gniew niczym huk wystrzalu ...jak zgrzyt drzwi w piwnicy
itd.Dzwiekonasladowcze - czyli kukuryku itd.. Mam nadzieje ,ze chociac troche
to Wam da. Proponuje przeczytac Jezyk polski dla polonistow - to jaki poradnik
pod red Porayski - Pomsta, zrobic notatke ze srodkow stylistycznych raz na
zawsze i cwiczyc - zaczac od Ewy Lipskiej, a nie Herberta, moze Swietlickiego,
Grochowiaka i czepiac sie slow, pytac - dlaczego i szukac skojarzen
pozdrawiam Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: ale kawał-nie ma poezji na rozszerzeniu !!!!!!
A tam. Ja niespecjalnie gustuję w analizie poezji. Te wszystkie środki
poetyckie powodują u mnie ból głowy. Interpretacja to całkiem całkiem. W każdym
razie, liczyłam na "Wesele" (może niezbyt inteligentnie bo setna rocznica
śmierci Wyspiańskiego), a tu takie coś. Wzięłam się za drugi temat i myślę, że
napisałabym dużo więcej gdyby nie fakt, że musiałam to wszystko ograniczyć ze
względu na skąpy notatnik. A brudnopis... szkoda gadać. Pisałam w nim takim
maczkiem, że hej! Ogólnie, radosna twórczość, jak i rządy w Polsce. Pff, nech
spadają. A w ogóle czy to jest dopuszczalne, żeby na maturze pojawiały się dwa
teksty obce? Bo jak to nazwać? Nie były wypisane w programie na stronie oke. Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: dziennikarstwo Uniwersytet Wrocławski
sie wydalo!:P
no co...chcialam zrobic z siebie bezradna sierotke-lisiczke , pochlipac odczekalam chwile , a Wasze posty zaczely sie syyyyyypac z zapewnieniami o napisaniu mi odwolania :)
trzeba se radzic:P
no wiec tak......ja poprosze abyscie napisali mi to na ladnej papaterii najlepiej w pastelach moze blekit, i gdzies na marginesie jakies ladny ornament byl .co tam jeszcze, acha zeby to bylo pachnace...piszcie to jakims ladnym zelowym pisaczkiem , tresc ma byc pisana bialym wierszem i powsadzjacie gdzie niegdzie jakies srodki poetyckie, kilka anafor, metafor sratatataa
tresc: same superlatywy na moj temat.
a pod tym komentarze obiektywnych ludzi (czyli Was) wychwalajacych mnie pod niebiosa
do tego zalczcie koperte z hajsem
wsio starczy:) Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: perswazja w reklamie-matura
Nie zapominaj, że to temat z języka polskiego. Chodzi o to, żeby wskazać środki
JĘZYKOWE o charakterze perswazyjnym - mogą to być środki poetyckie, formy
gramatyczne, składniowe etc. Spec od reklamy, który nie jest polonistą raczej Ci
nie pomoże - oni chyba się nie zastanawiają nad tym, czy używają metafor,
metonimii czy elipsy. Sięgnij do "Języka na sprzedaż" Jerzego Bralczyka, to
kopalnia wiedzy na interesujący Cię temat, w dodatku podana w bardzo przystępny
sposób. Potem na zasadzie analogii możesz się zabrać za analizowanie reklam. Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Staniki za 200 zł?...
dorianne.gray napisała:

> Tylko z jednego popularnego ostatnio wątku, kilka przypadkowych
> cytatów, wszystko w kontekście polskich sklepów stacjonarnych:
> - nie jestem jeszcze gotowa, żeby wydać 250 zł na jeden stanik
> - kobieta wstępująca do sklepu ze stanikami po 150 czy 250 zł
> - jeśli kupuję stanik za 200 zł, to potrzebuję czasu
> - mnie też nie stać na stanik za 250 zł w sklepie stacjonarnym
> - weszłam i wyszłam, bo nie miałam wolnych 200-300 zł, żeby coś
> pomierzyć.
>
>



To akurat proste, autorki, aby podkreslic swa niemoznosc zakupienia czegokolwiek
w sklepie stacjonarnym, zastosowaly srodek poetycki zwany hiperbola (inaczej
przesadnia). Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: mgielka
Boże - nie
1. A gdzie się podziały znaki diakrytyczne, potocznie zwane polfontami?
2. Rymy - łobosze, piękna, rasowa częstochowszczyzna... bleh
3. Wyjątki:

> rozplynelas sie jak mgielka
> gubiac watly slad ciepelka
mgiełka, ciepełka - infantylizacja, paskudztwo

> nieuchwytna ksiezna cienia
przed momentem napisałeś, że gubiła swoje ciepło, a teraz jest księżną cienia,
od razu kojarzoną z chłodem... hm? troszkę niekonsekwentnie

> mroczna ciemnosc,
a jak się nazywa taki środek poetycki, który mówi o maśle maślanym? wniosek -
bezsens

> twoich piersi ciepla radosc
i znów... gdzie się podziała ksieżna ciemności? to jaka ona w końcu była?

4. Puenta nie zaskakuje, nie powala
5. Przegadany
6. Forma do bani, treść banalna i wyświechtana do granic możliwośći, nic nowego
nie powiedziałeś, tylko powtarzasz wciąż i wciąż to samo. Są banaly, których się
nie używa, bo bolą
7. Wybacz ostrą krytykę, nie wiem ile masz lat i który to Twoj wiersz, ale
duuużo jeszcze Cię czeka pracy... chyba że na zawsze chcesz pozostać w świecie
banalnych infantylizmów i idiotycznych rymów.

Pozdrawiam Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: moje stany ducha(wiersze)
wulgaryzmy dobrze użyte funkcjonują jako środek poetycki, funkcjonują również w
niektórych słownikach języka polskiego. jeśli moja poprzednia wypowiedź wydała
się panu wulgarna, to proszę spojrzeć na inne. mam w zanadrzu jeszcze
wiele "brzydkich słów" do powiedzenia.

>
> to gorzej niz robic bledy, wiesz?

nie, nie wiem. Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: liryzm, czyli poradnictwo filologiczne
Środki poetyckie tak, wersyfikacja i wszelka inna struktura - nie.

Masz zanalizować całe Treny, czy wybrane?
jeśli to drugie, to od VII do XI - z całego cyklu te są najbardziej osobiste i
jeśli gdzieś szukać lirycznych porywów, to właśnie tam. Ale jednak nie
zapominaj, że cały cykl jest zafałszowany poetycko, a wszystko to w celu
ukazania wzorca osobowego: "Jak poeta doctus przeżywa śmierć bliskiej osoby".
No więc przeżywa poetycko.
Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: smiechu warte
Chamski to on jest,ale trzeba mu przyznać,że środki poetyckie jakie stosuje po
prostu powalają na kolana :)
Bradzo mnie rozbawił jego opis "polskiej angielszczyzny:
"Wszyscy maja
jakies tam cienkie wschodnioeuropejskie dyplomiki, mowia po angielsku z
astmatycznymi przerwami na oddech i straszliwym akcentem walacym po uszach
nawet imigrantow po kilkunastu latach pobytu, przecietny zasob slow wynosi 50 i
pol jednej drugiej i to cale towarzycho rwie sie do pracy za gory funtow w
biurach zapewniajac sie przy tym nawzajem a krzykliwie, ze nie ma rzeczy
niemozliwych, i ze oni sie liczom, a Angole ich kochajom i potrzebujom." Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Można uzywac wulgaryzmów na forum
Dupa mieści się między nogami a plecami, z tyłu osobnika (dlatego
też bywa nazywana zadem lub tyłkiem) i podzielona jest na dwa
półdupki.
O półdupkach powstają poezje, na przykład:
"Siedziała na słupku
na prawym półdupku
a lewy półdupek
wystawał za słupek".
O całych dupkach nie powstają poezje, mimo że stosowane są w
otoczeniu tego słowa poetyckie środki stylistyczne, na przykład
epitety, na przykład "dupek żołędny". Dupkiem niekiedy bywa nazywany
walet, wówczas dupek żołędny ejst waletem trefle.

Wykazałam się?
Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: problem pomózcie środki poetyckie
problem pomózcie środki poetyckie
Przedstawić słowa za pomocą środkow poetyckich
radość- jak określić w przenośni
gniew- jak określić porównanie i wyraz dzwiękonaśladowczy
pisanie wiersza- neologizm i epitet
komponowanie piosenki -porównanie , przenośnia


Opisz za pomocą dowolnych środków poetyckich:
smak ulubionych słodyczy
zapach lasu po deszczu
wygląd potrawy której najbardziej nie lubisz

Pomózcie proszę! Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Mit o Apollo i marsjaszu wejdz pomoz prosze
Mam pytania ale nie umiem na nie odpowiedziec prosze o odp
Jakie środki poetyckie służa ukazaniu cierpnienia marsjasza i

+ lub nawet diamenty
Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: j.polski- środki poetyckie
Pomoze ktos rozpoznac srodki poetyckie??


http://fotoo.pl/zdjecia/files/2009-03/7cb755c9.jpg
KUNIEC
PILNE;/
Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Magia snow
Arthur Kielon napisał:

| Qrde - jednak czasem, się w czymś zgadzamy :o))p

| Zgadzamy sie w wielu kwestiach, problem tkwi jednak w tym,
| ze Ty ciagle probojesz cos udowodnic.

| Po to są grupy dyskusyjne - po to są dyskusje :o))

Nie Draco. To Tobie jest taka "dyskusja" potrzebna.


Owszem - lubię rozmawiać. Lubię wymieniać poglądy, lubię się czegoś
nowego nauczyć, lubię bawić się słowem.

Jeśli Ty za tym nie przepadasz, nie bardzo rozumiem co właściwie robisz
w takim miejscu.


| Gdybyś ongi nie uciekł od rozmów na privie, wizerunek ów dzisiaj
zapewne
| byłby pełniejszy - liczę jednak, że publiczność tutejszych rozważań,
tym
| razem bardziej Cię zmotywuje, do lepszego uargumentowania swojego
| stanowiska :o))

Nie ucieklem, po prostu nie mialem czasu pisac, a pozniej nie bardzo
chcialo mi sie z powrotem zabrac do pisania. A publicznosc dyskusji
mnie nie motywuje
i nie czuje potrzeby uargumentowania swego stanowiska.


^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Tak - i to nawet widać :o))))))))))


Pisze, bo mam ochote, choc ostatnio cos mi ta ochota mija.


I to też widać :o))


| Tylko czy PEWNOŚĆ jest kluczem SKUTECZNOŚCI, czy też może jednak
| SKUTECZNOŚĆ kluczem do PEWNOŚCI :P

| Pewnosc.

| A z czego ona wynika? :p

Ja Ci tego nie wyjasnie, ale moze, to co napisal Abdul w odpowiedzi na
list
"Magia snów- co mysla o tym wielcy i znani" w jakis sposob Cie
nakieruje.


Wiesz co Artur - ja też lubię mistykę i poetyckie środki wyrazu, ale to
nie znaczy, że uciekam o precyzji myślenia symbolicznego i operacji
symbolicznych.

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: FORMA ? - LIST DO PAPIEŻA

Użytkownik rumczajs <rumcz@kki.net.plw wiadomości do grup dyskusyjnych
napisał:8754ui$d5@sunsite.icm.edu.pl...


Użytkownik Marcin Cecko :
| (bo z dalszej części tekstu wynika, że to jest lolowy List i mój
| tryptyk)
---------------
lolowy list - trafnie odkryte (chyba po tych cygarach ?;-)
list Podsiadły - trafnie
do dwóch wierszy sztuka
skąd pomysł (jesli dwa wiersze i dwa wątki już wyczerpane)
że odnosze sie do Twojego wiersza ?
ABSURD


wszystko jasne. mając w pamięci opinię Wloda
w podszewkę 'ponoc szokujacy' wlozylem swój wiersz
miast Podsiadly dlatego ze ten wydaje mi sie
absolutnie poza zasiegiem tego slowa, wiec machinalnie
utwor ten pominalem. stad wstrętna pomyłka
( O Grażyno !!! już wiem co miałaś na mysli z tymi polskimi
literami !!!!)
wybacz.


| Intersuje mnie również na jakiej podstawie wnioskujesz,
| że napisanie tych wiersz nie wymagało szczególnej pracy.
---------------
listów !!!
spróbuj wyliczyć środki poetyckie tych listów, poza "zaskakiwaniem" ( a ja
wolałem wcześniej "szokowaniem") ,cos się da zobaczyć ?


teraz jest póżno i nie chce mi się. widac je. są to na przykład
alegorie.


------------------
miło że "przyznajesz" rację ale pomijasz o jakie intrygi Cie podejrzewałem
a ja nazwałem je po imieniu:
"da da da
..."
nie użyłem słów "jakaś poetycka wersja happeningu" bo na to też trzeba
zasłużyć
(gdyby mnie oskarżano o happening - byłbym szczęśliwy, a nie jestem, jaka
szkoda  ;-(


no nie, słuchaj, bo Ty sobie jakieś dziwne rzeczy w ogóle wymyślasz.
wiersze wysyłam całkowicie przypadkowo
(bo to niezwykły przypadek że coś mi się podoba).

te wiersz które tu przesyłam selekcjonuje myśl
a co bym chciał pokazać phpowcom, co lubię i już.
i już.


| pozdrawiam

| Marcin Cecko

gorąco pozdrawiam

rumczajs


tak tak  :-)

ps przepadl.

marcin cko

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: teofania_

<a@zamosc.mm.plnapisał w wiadomości


jest to część opracowania Stanisława Barańczaka
poświeconego Emily Dickinson


[...]

No właśnie, ważne są konteksty. Jeśli mógłbym prosić o wiecej szczegółów
bibliograficznych, chętnie rzucę okiem na to opracowanie.

Dobra, nie będę już naciskał w sprawie Frye'a. Warto jednak pamiętać, że to
jeden z twórców krytyki archetypowej, zwanej także mitograficzną. Pozwól
więc, że zacytuję dla równowagi bardziej (msz) charakterystyczne jego
wypowiedzi:

"Główne elementy pojęciowe mitu, analogia i tożsamość, pojawiają się także w
poezji jako podstawowe środki poetyckie - porównanie i metafora. Literatura,
podobnie jak mitologia, jest w znacznej mierze sztuką zwodniczych analogii i
mylnych tożsamości".

"Przede wszystkim bowiem mitologia pojęta jako struktura całościowa,
określająca wierzenia religijne danej społeczności, jej tradycje historyczne
i spekulacje kosmologiczne, jednym słowem, pełny zakres tego, co da się
wyrazić słowami - stanowi dla literatury swego rodzaju matrycę, do której
poezja bez przerwy powraca".

"[...] literatura jest zrekonstruowaną mitologią i że jej założenia
strukturalne wywodzą się z podstaw strukturalnych mitu. Dostrzeżemy wówczas,
że literatura - choć w bardziej złożonej oprawie - jest tym samym co
mitologia w oprawie prostszej - czyli całością twórczości słownej. W
literaturze bowiem cokolwiek ma kształt, ma kształt mityczny i prowadzi nas
do ośrodka uporządkowanego układu słów.".


Pozdrawiam

arek


Pozdrawiam, Telik.

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Wierszyk bardzo dydaktyczny o biegu Wisly i stopach rytmicznych
In article <7pgras$q8@pollux.ip-plus.net,
  "Heniu" <fa@zeus.polsl.gliwice.plwrote:

| Apropos okazji. Heniu czy m=F3g=B3by=B6 poda=E6 jeszcze
| raz tytu=B3 i autora tej "Bardzo m=B1drej ksi=B1=BFki o
literaturze, =
kt=F3r=B1 ka=BFdy
| poeta mie=E6 powinien" ? Mam na ni=B1 jak to Ty ostatnio =
napisa=B3=EA=B6 ? Oskom=EA
| :)

M=F3wi=B1 na to jak si=EA ostatnio dowiedzia=B3em "trojaczki". I
nazywa =
si=EA toto
"Zarys teorii literatury". Autorami s=B1 trzy osoby, kt=F3rych
nazwisk =
nie pami=EAtam
(a jestem teraz na wyje=BCdzie i nie mam jak sprawdzi=E6). Gra=BFyna =
b=EAdzie wiedzia=B3a.

A konkretnie jest to ksi=B1=BFka "kt=F3r=B1 ka=BFdy poeta mie=E6 =
powinien, =BFeby si=EA ni=B1
w razie czego podeprze=E6 w sporze z krytykiem i =BFeby wiedzie=E6
jak =
si=EA naukowo
nazywa to co w=B3a=B6nie odruchowo napisa=B3". Z g=F3ry m=F3wi=EA,
=BFe =
"nauczy=E6 pisa=E6 poezj=EA"
to si=EA z niej nie da.

Pozdrowionka
Heniu
http://www.heniu.z.pl


Autorami sa Aleksandra Okopien Slawinska, jej maz i Michal Glowinski.
Bardzo przydatna rzecz, przyjaznie sie z ta ksiazka od czasow szkoly
sredniej. Zawiera rzeczywiscie podstawy tego, co kazdy chwytajacy za
pioro wiedziec powinien czyli podstawy teorii  literatury, elementy
poetyki itp. Blizej: definiuje srodki poetyckie, mowi co to metafora ,
przenosnia, porownanie, anapest, trochej, jamb, stopa metryczna w
ogole, sredniowka, kataleksa tysiace innych. Rzeczywiscie wsrod
studentow polonistyki nazywana jest popularnie "trojaczkami". Inna
dobra ksiazka jest Slownik terminow literackich, wydany przez
Ossolineum pod koniec lat 70. (ciekawe czy bylo wznowienie), ktory to
Slownik piec lat temu zostawilam w Heidelbergu przez zapomnienie, czego
nie moge do dzis odzalowac... Bardziej zaawanowanym polecam Welleka -
Warrena - tez zarys teorii literatury.

Polonika

PS. Czesc postingow dostaje w formie nie do odczytania, pelno tam
znakow rownosci cyferek. Co z tym zrobic?

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: wieczorem

"elka-one" napisała:


A mnie się cały podoba, jest romantycznie-pachnąco-miękki.
Nie daj się przerobić na haiku, Chłopczyku (alem zrymowała!).

--
elka-one


Nie dam się.

Znam doktrynę o "placebo", oraz z głębokim namysłem i bardzo zdecydowanie
nie wyznaję jej. Ten pogląd jest na pewno uprawnionym spojrzeniem na poezję.
Podobnie bonsai jest możliwym, ale nie jedynym sposobem hodowania roślin.
Wizja poezji syntetycznej, zredukowanej do minimum słów, w moich oczach
prowadzi podobnie jak bonsai do efektów bardzo... specjalnych?... i bardzo
nienaturalnych.

Po usunięciu elementów "zbędnych" wiersz staje się ubranym w środki
poetyckie rebusem. Lubię rebusy, ale po co zaśmiecać je akurat środkami
poetyckimi? Sądzę, że dla rebusów są tym, czym w innych opiniach "placebo"
miałoby być dla poezji. Dlatego dla mnie nawet najpiękniejsze bonsai nie są
dobrymi wierszami, tylko przerysowanymi rebusami.

Ja widzę poezję w gracji, z jaką określone konwencjonalne gesty łączą się w
pełną kompozycję. W tym sensie w poezji nie ma jakiegoś "sedna" na końcu
jakiejś "najkrótszej drogi". Poezja jest jak spacer, który sam w sobie jest
przyjemny, niezależnie od celu - a nie jak marsz na azymut, który prowadzi
do ścisłego celu po najkrótszej trasie. Miejsce przeznaczenia, jakkolwiek
ważne dla poety i odbiorcy, nie należy do istoty poezji. Skracanie drogi, to
skracanie poezji. Zamiast tego trzeba pilnować, by droga wiodła przez
wystarczająco wdzięczne okolice.

Nie protestuję tu przeciw krytyce moich wierszydeł - nie są wiele warte i
nie twierdzę, że realizują jakąkolwiek wizję poezji. Występuję natomiast
przeciwko uważaniu za poezję wyłącznie uprawy miniaturowych baobabów.

Pozdrawiam,
T. Chłopczyk

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Tratwa gorejących cietrzewi - rękopis znaleziony w Szuf-al-Adzie (uwaga! - cholernie długie!)

szota napisał(a) w wiadomości: ...


           Tratwa gorejących cietrzewi


bardzo długi tekst i wcale nie łatwy, przy najmniej dla mnie. trudno mi
wniknąć we wszystkie szczegóły ponieważ wiersze są bardzo rozrzutne pod
względem tematycznym i ciężko się skupić na wszystkim. więc będziesz musiał
zadowolić się ogólnym wrażeniem (Twoja wina;)

widzę w tekście przede wszystkim pióro, dobre pióro, pisarstwo ogromny
potencjał skojarzeń, używane środki poetyckie - porównania, przeżutnie,
metafory naprawdę ciekawe i ładnie kreujesz obrazy, oczywiście mam prawo
stworzenia sobie takich scenek, które będę postrzegał przez pryzmat własnych
doświadczeń.
na początku umieściłem sobie akcję gdzieś na wyspie, z kościołem z urwiskiem
(czytałem dawno temu książkę o kościele który był dwa km od morza, później
przyszedł sztorm zalał całą tą norweską wyspę, niektórzy się uratowali, bo
uciekli wyżej, reszta zginęła w kościele modląc się) gdzieś blisko
skandynawi, później nawet potwierdziłem sobie to przypuszczenie bo użyłeś
słowa Sol co po  skandynawsku oznacza słońce, ale pogubiłem się przy tych
arabskich zdaniach, wtedy zdałem sobie sprawę,że wiersze są miotane pod
względem czasu i miejsca ( jak ta tratwa), raz peel jest gdzieś na otwartej
przestrzeni, za chwilę w intymnej sytuacji, to rostrzelenie tematyczne nie
ułatwia czytania, wymaga skupienia.

nie potrafię z syntetyzować Ci jakiejś konkretnej krytyki, mogę powiedzieć,
że niektóre fragmenty są bardzo egzystencjonalne, inne rozpędzają się są
nawet agresywne widać w nich złość, ale co Ci to da, że tak piszę, może
przynajmniej tyle, że wiesz, iż tekst został odczytany z emocjami;)

przemyślane, dobre wiersze Przemku.

pozdrówki

ELMO:)

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: W oczekiwaniu


"TK" <tom@tu.kielce.plwrote:
Monika Szept <m@kki.net.plwrote in message
| :
:  W oczekiwaniu
:
:
:  I zaraz po zamknięciu oczu
:  widzę  nieg
:  nie taki jak za oknem czy z telewizora
:  białe płatki w ród zielonych linii
:  w takt oddechu
:  w takt serca
:  i w takt strachu
:
:  Rozpięta na jasnoszarym prze cieradle stołu
:  wraz z nim snuje wspomnienia o utraconej bieli
:
:  czekam na życie

Masz ciekawe pomysły, które jednak gubią się w
śmietnisku pełnym wytartych sformułowań i mdłych
metafor. "W takt oddechu", "w takt serca", "czekam na
życie" - to bardzo zła poezja. Dlaczego? Bo są to środki
poetyckie rodem z piosenek Ireny Santor, a nikt mnie nie
przekona, że piszący dla niej tekściarze zasługują na
wieńce laurowe + po nobelku dla każdego. Nie słyszałaś o
Irenie Santor? Twoje szczęście i zarazem Twoja strata,
bo wyważasz drzwi, za którymi absolutnie nic nie ma.

Tomaszek


Calkiem zgrabnie krytykuejsz, Tomaszku. Niestety, umiejetnosc
krytkowania jest czesto rezultatem powiklowan impotencji poetyckiej,
czyli po prostu braku talentu do pisania wierszy samemu ("czesto",
a wiec nie "zawsze".)

                SAO

---------------------------------------------------------------------------
http://www.angelfire.com/ma2/oleksy/poems.html
---------------------------------------------------------------------------

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: gitarzysta


gitarzysta

recytujesz siebie palcami
koncert ziszczonych

w opuszki wrzynają się
dźwięki

czyste

powietrze choć wszędzie
nami nasycone
tylko dla Ciebie

chłonę wibracje


Wadą wiersza jest to, że w tak niewielu wersach zawarł tak wiele zbędności.
Nie widzi mi się recytacja palcami, metafora zbyt ulotna i niepodparta
kolejnym obrazem, który mógłby ją uratować. Choćby:

kiedy dotykasz drewnianych łuków instrumentu
rozpinasz na palcach pięć strun
recytujesz siebie
w koncert zniszczonych

i tu koniecznie trzeba dopowiedzieć, bo słowo "zniszczonych" nie buduje tu
automatycznego dośpiewania sobie znaczeń, nie łączy się z żadnym innym
wyrazem związkiem frazeologicznym. Nie jest więc to trafiony środek
poetycki.

Dalej mamy:


w opuszki wrzynają się
dźwięki"


czy ta strofka łączy się z poprzednią, czy chodziło o zniszczone opuszki?
Sama gram na gitarze, wiem więc, że w początkowej fazie ćwiczenia wiążą się
z bólem i odciskami, jednak, jak tytuł wskazuje, oraz fakt, że gitarzysta
daje już koncerty, nie jest już on narażony na takie niedogodności. Tak,
wiem, chodzi o wrzynanie się dźwięków, ale nie przemawia do mnie takie
porównanie, bowiem to raczej dźwięki poprzez opuszki spływają na struny,
zamiast wstecznie wnikać w palce. Poza tym, dźwięki są czyste, kolejny
argument za wprawą bohatera. Dla mnie - tu osadza się nielogiczność tekstu.

Co mogę pochwalić, to współwłasność słowa "czyste" dla dźwięków i powietrza.
Zawsze lubię takie zabiegi poetyckie.

Ale niestety wiersz do samego końca nie jest dobry, bo czymże jest "tylko
dla Ciebie chłonę wibracje" - znaczy, że gitarzysta gra tak strasznie,
fałszuje i nie frapuje, że jedynie z miłości do niego, jest pl-ka w stanie
znieść wibracje?
Uważam, że wiersz jst być może cenny, jeśli został napisany dla kogoś
bliskiego, lecz powinien przejść solidne reredakcje, by stanowić wiersz,
wart większej uwagi.

Krystyna

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: środki poetyckie
Jakie środki zostały użyte w poniższych cytatach:
"uśmiech nam z oczu świeci"
i "cichy jak pojednanie" (to porównanie ale trochę niezwykłe_jak nazywa się
właśnie takie porównanie)

Tomek

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Środki poetyckie.
Witam.

Środki poetyckie: epitety, przenośnie, metafory, porównanie, personifikacja.
Można by coś jeszcze dopisać. Proszę o pomoc.

Robert

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Środki poetyckie.


Witam.

Środki poetyckie: epitety, przenośnie, metafory, porównanie,
personifikacja.
Można by coś jeszcze dopisać. Proszę o pomoc.


A takie ma ładne nazwisko. Jakby Wańkowicz, cycuś?

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Egzamin gimnazjalny 2009 - arkusze i rozwiązani...
Odpowiedzi do pierwszych dwudziestu zadan!!!!!
1.Jaką rolę w życiu Marka Kamińskiego odegrały książki, które czytał
w dzieciństwie:
Obudziły w nim ciekawość świata
2.Co studiował Marek Kamiński: Filozofię
3. Zdaniem M. Kamińskiego wyprawy: pozwalają realizować marzenia i
odkrywać prawdę o człowieku
4. "Wyrażenie białe plamy" w kontekście wypowiedzi M. K oznacza:
Nowe, niezbadane jeszcze miejsca
5. Ogólna myśl op charakterze filozoficznym Marka Kamińskiego, którą
zawarł w zdaniu: Każdy człowiek może bardzo wiele dokonać jeśli
tylko chce
6. W centrum obrazu artysta umieścił: Mężczyznę z cyrklem
7. Świat oglądający przez okno: Oświetla głównie sylwetkę mężczyzny
i rozłożoną mapę
8. Wyraz twarzy i postawa postaci przedstawionej na obrazie
świadczą: o zadumie
9 Obraz jest przykładem malarstwa: rodzajowego
10. W którym z zacytowanych wersów bezpośrednio ujawnia się podmiot
liryczny: Dużo motyli mi pokaż, serce motyli przybliż i przytul.
11.Osoba mówiąca w wierszu: marzy o szczęściu w miłości
12. Nastrój, w jakim jest podmiot liryczny najtrafniej wyrażają
określenia: ukojenie i nadzieja
13. Jakie środki poetyckie występują w wersie: rozmowy gwiazd na
gałęziach pozwól mi słyszeć zielonych- przenośnia i epitet
14.O tym, że wiersz ma charakter prośby świadczy wielokrotne użycie:
trybu rozkazującego czasowników
15. Z wiersza wynika, że: bliskość ukochanej osoby może być źródłem
szczęścia
16. Powstanie listopadowe wybuchło w roku: 1830
17 Emigrację polistopadową nazywana "Wielką”, ponieważ jej
przedstawiciele odegrali ogromna rolę polityczną i kulturalną
18. Z tekstu III wynika, że emigranci marzyli: o odzyskaniu przez
Polskę niepodległości
19. Związek przyczynowo- skutkowy został poprawnie przedstawiony w
szeregu: klęska powstania listopadowego, Wielka Emigracja- rozwój
kultury polskiej na obczyźnie
20. Tekst III jest przykładem: literatury popularno naukowej Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Egzamin gimnazjalny 2009 - arkusze i rozwiązani...
Odpowiedzi
Na jakiejś stronce dodali odp przed gazetą ;p (tylko zamknięte) :
1.Jaką rolę w życiu Marka Kamińskiego odegrały książki, które czytał w dzieciństwie:
Obudziły w nim ciekawość świata
2.Co studiował Marek Kamiński: Filozofię
3. Zdaniem M. Kamińskiego wyprawy: pozwalają realizować marzenia i odkrywać
prawdę o człowieku
4. "Wyrażenie białe plamy" w kontekście wypowiedzi M. K oznacza: Nowe,
niezbadane jeszcze miejsca
5. Ogólna myśl op charakterze filozoficznym Marka Kamińskiego, którą zawarł w
zdaniu: Każdy człowiek może bardzo wiele dokonać jeśli tylko chce
6. W centrum obrazu artysta umieścił: Mężczyznę z cyrklem
7. Świat oglądający przez okno: Oświetla głównie sylwetkę mężczyzny i rozłożoną mapę
8. Wyraz twarzy i postawa postaci przedstawionej na obrazie świadczą: o zadumie
9 Obraz jest przykładem malarstwa: rodzajowego
10. W którym z zacytowanych wersów bezpośrednio ujawnia się podmiot liryczny:
Dużo motyli mi pokaż, serce motyli przybliż i przytul.
11.Osoba mówiąca w wierszu: marzy o szczęściu w miłości
12. Nastrój, w jakim jest podmiot liryczny najtrafniej wyrażają określenia:
ukojenie i nadzieja
13. Jakie środki poetyckie występują w wersie: rozmowy gwiazd na gałęziach
pozwól mi słyszeć zielonych- przenośnia i epitet
14.O tym, że wiersz ma charakter prośby świadczy wielokrotne użycie: trybu
rozkazującego czasowników
15. Z wiersza wynika, że: bliskość ukochanej osoby może być źródłem szczęścia
16. Powstanie listopadowe wybuchło w roku: 1830
17 Emigrację polistopadową nazywana "Wielką”, ponieważ jej przedstawiciele
odegrali ogromna rolę polityczną i kulturalną
18. Z tekstu III wynika, że emigranci marzyli: o odzyskaniu przez Polskę
niepodległości
19. Związek przyczynowo- skutkowy został poprawnie przedstawiony w szeregu:
klęska powstania listopadowego, Wielka Emigracja- rozwój kultury polskiej na
obczyźnie
20. Tekst III jest przykładem: literatury popularno naukowej

jeśli te odp to prawda to mam 20/20 xD Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: środki poetyckie- pomózcie pilne
Trzeba bylo uwazac na lekcji...jakbys uwazala to bys
wiedziala!!!!;***
Wpisz sobie w google "środki poetyckie" i tam powinno być co to
znaczy.

PS.Radze ci lepiej uwazac na lekcjach!!!! Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Ignorancja
Nie udawaj
ilmatar napisała:

> Czy zdanie odrębne oznacza pyskówkę?

Stwierdzenie, że nie myślę, jest zaproszeniem do pyskówki

> podejrzenia o insynuowanie.

Insynuacja jest faktem, czarno na białym, ja niczego nie podejrzewam, tylko
cytuję

> Ja coś takiego napisałam?
> Przecież nie!

To jest istota insynuacji, nie napisałaś ale zainsynuowałaś.

> > > Ale niech Ci będzie, spróbuję używać terminu ?psychopacia? (jest to
> > zresztą konieczne w liczbie pojedynczej), przynajmniej dopóki będę widz
> iał, że
> > rozmówcy rozumieją to pojęcie jako podludzie.
>
> A dlaczego tworzysz termin zupełnie niezgodny z duchem języka polskiego? Może
c
> hociaż "psychopacja"

Takie jaja lubię. Chociaż ten najsłynniejszy kawałek z 60 minut na godzinę
o „troskach” jest nie pobicia. Jeśli ktoś nie pamięta, to była kiedyś taka
audycja rozrywkowa w radiu, a w niej był stały epizod polegający na analizie
tekstu (tak jak na polskim w szkole analizuje się poezję) jakiejś piosenki.
Dwóch satyryków udawało zawodowych krytyków sztuki i doszukiwali się głębi w
tekstach najgorszych polskich piosenek. W jednej było coś o smutkach i
troskach. Jeden z satyryków, udający językoznawcę, mówił coś w tym stylu:

„Podoba mi się głębia uczuć emanujących z tego tekstu, ale użyte środki
poetyckie uważam za nieco przesadne. Rozumiem, że można czasem użyć słowa z
gwary czy żargonu dla efektu poetyckiego, słyszałem formy „trochę”, „trochu”,
troszku”, „troszki” ... ale „troski” to jednak lekka przesada.

A dla tych, którzy są poczucia humoru pozbawieni wyjaśnię, że cały czas
używałem poprawnej formy: „psychopaci” i „psychopata”, które pochodzą od
słowa „psychopatia”. Nie proponuję żadnego neologizmu, jak to dowcipnie
insynuuje (tym razem nie mam pretensji, bo cenię dowcip) Ilmatar. Literka „a”,
której być nie powinno, jest oczywiście literówką, co jest zresztą oczywiste
dla każdego, kto przeczytał ze zrozumieniem mój post. Miało być „psychopaci”.

Psychopaci to podludzie, można wg mnie używać tych terminów wymiennie.
Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: "Opowieść starca, ktory stał się młodzieńcem" cdn
"Opowieść starca, ktory stał się młodzieńcem" cdn
To było dawno, bardzo dawno temu. Zamknięty w sobie, cichy i niebezpieczny.
To byłem ja. Az pewnego dnia cos zmusiło mnie do wyjścia z mroków nocy i
zanurzenia się w świetle słońca poza moim mieszkaniem. Wyszedłem i ujrzałem
to, co zrobiłem. ZZa przezroczystych szyb pociagu zobaczyłem ten inni,
prawdziwy świat, a w nim siebie i moje czyny. Zieleń drzew, błękit nieba, a
zaraz brak kolorów, ciemność - bezksiężyc, który kochałem i pielęgnowałem.
Nie znałem niczego oprócz niegi - nie znałem wszystkiego. Nowy świat
przeplatany dotychczasowym - to były te trzy godziny, ktore we wspomnieniach
zapisały się jako poród.
Straszliwy ból ogarnął wtedy całe moje serce, ktore najpierw rozprysło sie
na kawałki, a później skleiło powtórnie parząc mnie w piersi. Powoli
topniałem, powoli żar zapalał mnie i ożywiał. Oczy przyzwyczaiły się do
promieni, przestały się zamykać. Mogły aobaczyć tę tajemnicę, która wcześniej
była przed nimi ukryta zakazami mej wyobrażni. Uszy początkowo uciekaly od
huku wszechobecnego piąkna dźwiękow, ale w kilka chwil póżniej próbowały już
wyłowić je wszystkie, zapamiętać i nacieszyć się nimi, jakby zakazanymi
owocami niedostępnymi nigdy wcześniej.
Jeszcze dzika i zła ma natura walczyła, jeszcze w ostatnich konwulsjach
bodła zatrutymi strzałami, zadajac rany, które do tej pory ropieją, ale
jednak nie są w stanie ogarnąć całego mojego ciała.
Taki był początek. Teraz płynę porwany nurtami najobwitrzej z rzek,
zachwycony, że jestem i że ona jest, i że istnieje taki świat. Wnikam w niego
cały, leczę dawne rany, uczę się wdzieczności i współistnienia. poznaję coraz
więcej obcych mi i nieznanych wcześniej słów, które teraz są dle mnie
najistotniejsze i życiodajne. Najpierw przyjaźń, potem miłość. Oba trudne,
całkiem nowe. Oba tak samo ważne.
Wciąż tworzę hierarchię wartości. Wciąż próbuje znależć sobie miejsce i
cel. Wciąż pokonuję kolejne przeszkody, burzę dawne mury.
Wciąż bardziej rozjaśniam moją lampę naftową, coraz szerzej i śmielej się
uśmiecham...

KONIEC

Podobało sie?
Mam piętnaście lat i czasem lubię pobawić się słowem. ta zabawa brzmi: każde
zdanie ma mieć jakąś aluzję, reflejsję, środek poetycki. Naprawdę fajne.
Polecam. Są efekty... Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Trzy przekłady słynnego "Wiersza pierścieni"
kuba# napisał:

wstawiasz do wiersza coś czego tam nie
> ma. Rozumiem, że to poezja, ale można chyba stosować jakieś synonimy, środki
> poetyckie bez zmieniania treści, tak jak to zrobiła Skibniewska i Olszański.

Chwileczkę, a co złego jest w stawianiu do wiersza czegoś czego tam nie ma?
Przecież istnieje coś takiego jak „wolny przekład”. Tłumaczenie poezji jest
cholernie trudne i nie zawsze dobrze wygląda jak wiersz przetłumaczy się
kropka w kropkę, ale można trochę pozmieniać przy odrobinie talentu rzecz
jasna. Odbiegnę od Tolkiena i za przykład podam najsłynniejsze chyba
tłumaczenie w fantastyce. Michael Kandel tłumaczył z polskiego na angielski
Lema (dzięki tym tłumaczeniom zdobył zresztą niezłą sławę w środowisku
fantastów a przede wszystkim tłumaczy). Oto fragment gdzie widać jego klasę:

Oryginał:
- Niech ułoży wiersz o cyberotyce! Żeby tam było najwyżej sześć linijek,
a w nich o miłości, i o zdradzie, o muzyce, o Murzynach, o wyższych sferach, o
nieszczęściu, o kazirodztwie, do rymu i żeby wszystkie słowa były tylko na
literę C!

Cyprian cyberotoman, cynik, ceniąc czule
Czarnej córy cesarskiej cud ciemnego ciała,
Ciągle cytrą czarował. Czerwieniała cała,
Cicha, co dzień czekała, cierpiał, czuwała...
...Cyprian ciotkę całuje, cisnąwszy czarnulę!

A oto przekład:
This is a poem about a haircut! But lofty, nobel, tragic, timeless, full of
love, treachery, retribution, quiet heroism in the face of certain doom! Six
lines, cleverly rhymed, and every word beginning with the letter "s"!
Seduced, shaggy Samson snored.
She scissored short. Sorely shorn,
Soon shackled slave, Samson sighed,
Silently scheming,
Sightlessly seeking
Some savage, spectacular suicide.

No i co? Jak oryginał ma się do przekładu jeśli chodzi o treść? Nijak, a
tłumaczenie uchodzi za geniusz przekładu...
Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: pomóżcie środki poetyckie
pomóżcie środki poetyckie
pomóżcie mi znależć przykłady zastosowań śr. poetyckich w reklamie takich jak
metafora
porównanie
epitet
z góry dziekuje
pozdrawiam Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: 11.09.2001
>Naucz się czytać ze zrozumieniem coś oprócz epitetów.

Przecież epitet to wspaniały środek poetycki. Warto jest rozumieć epitety, by
móc się nimi w odpowiednim czasie odwdzięczyć. Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Poemat "Łabędziu który odeszłeś"
dajcie spokój, to są środki poetyckie ;) Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Egzamin gimnazjalny - rozwiazania!
Poniżej prezentujemy odpowiedzi do egzaminów.

1.Jaka rolę w życiu Marka Kamińskiego odegrały Książki które czytał
w dzieciństwie
A.Obudziły w nim ciekawość świata

2.Co studiował Marek Kamiński
C.Filozofię.

3.Zdaniem Marka Kamińskiego wyprawy
B.Pozwalają realizować marzenia i odkrywać prawdę o człowieku

4.Wyrażenie białe plamy w kontekście wypowiedzi Marka Kamińskiego oznacza
B.nowe niezbadane jeszcze miejsca

5.Ogólna myśl o charakterze filozoficznym Marek Kamiński zawarł w zdaniu
C.Każdy człowiek może bardzo wiele dokonać jeśli tylko chce

6.W centrum obrazu artysta umieścił
B.Mężczyzna z cyrklem

7.Światło padając przez okno
A.oświetla głównie sylwetkę mężczyzny i rozłożoną mapę

8.Wyraz twarzy i postawa przedstawionej na obrazie świadczą
C.o zadumie

9.Obraz jest przykładem malarstwa
D.rodzajowego

10.W którym z zacytowanych wersów bezpośrednio ujawnia podmiot liryczny
A.Dużo motyli mi pokaz serca motyli przybliż i przytul


11.Osoba mówiąca w wierszu
C.Marzy o szczęściu w miłości.

12.Nastrój w jakim jest podmiot liryczny najtrafniej wyrażają określenia
D.Upojenie i nadzieja.

13.Jakie środki poetyckie występują w wersie : rozmowy
gwiazd na gałęziach pozwól
mi słyszeć zielonych?
D.Przenośnia i epitet

14.O tym ze wiersz ma charakter prośby świadczy wielokrotne użycie
B.trybu rozkazującego czasowników

15.Z wiersza wynika ze
D.Bliskość ukochanej osoby możne być źródłem szczęścia

16.Postanie listopadowe wybuchło w roku
A.1830

17.Emigracje polistopadowa nazwano wilka poniewaz jej przedstawiciele
A.odegrali ogromna role polityczna i kulturalna w dziejach Polski

18.Z tekstu III wynika ze emigranci marzyli
B.o odzyskaniu przez Polskę niepodległości

19.Związek przyczynowo-skutkowy został poprawnie przedstawiony w szeregu
C.klęska powstania listopadowego > Wielka emigracja > rozwój kultury polskiej na obczyźnie.

20.Tekst III jest przykladem
D.literatury popularnonaukowej


21.O czym marzyli Karolina i Marcin
Odp dzieci marzyły o wyjeździe do Anglii i zobaczeniu meczu z odziałem Jerzego Dudka


22.W jakim celu została powołana Fundacja Dziecięca Fantazja.
Odp:Fundacja powołana została by spełniać marzenia biednych dzieci


23.Napisz co robili Marcin i Karolina aby dobrze przygotować się do podroży życia
Odp:Zaczęli uczyć się języka obcego

24.Jaki rodzaj narracji przeważa w tekście IV ?
Odp:Narracja trzecioosobowa


25.Wypisz z tekstu IV pierwsze zdanie tego akapitu w którym jest najwiecej elementów sprawozdania
Odp:Miasto powitało ich piękna pogoda...

26.Przekształć podane wypowiedzi tak by uniknąć występujących
Odp:Marcin bardzo dużo uczył się języka nie chciał złe wypaść przed Anglikami

27.Na postawie tekstu IV odtwórz program wycieczki Karoliny i Marcina
Dzień I
1.Wyjazd z Lublina do Warszawy
2.Noc w hotelu gordon
Dzień II
1.Lot samolotem do Londynu
2.Zakwaterowanie w hotelu obiad
3.Odwiedzenie Big Bena ...
4.Zwiedzanie Londyńskiego Oka.
5.Podziwianie panoramy miasta z Londyńskiego Oka
Dzień III
1.Spacer nad Tamiza
2.Przejażdżka samochodem po Londynie oraz zwiedzanie muzeum figor woskowych.
Dzień IV
1.Spotkanie z Policjantkami
2.Wizyta w stajni i spotkanie ze specjalnymi jednostkami
3.Spotkanie z piłkarzami Liverpoolu
4.Kolacja Polskim bramkarzem.

28.W imieniu samorządu szkolnego napisz podanie do dyrektora gimnazjum z prośba o zgodę na przeprowadzenie zbiorki pieniędzy na rzeczy Fundacji Dziecięca Fantazja.


29.Napisz rozprawkę na temat : Wyprawa Wędrówka tułaczka...- podróż niejedno
ma imię . Uzasadnij trafność podanego stwierdzenia odwołując się do jednego przykładu z arkusza i co najmniej dwóch z przykładów z literatury.
Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: FORMA ? - LIST DO PAPIEŻA
Użytkownik Marcin Cecko :

(bo z dalszej części tekstu wynika, że to jest lolowy List i mój
tryptyk)


---------------
lolowy list - trafnie odkryte (chyba po tych cygarach ?;-)
list Podsiadły - trafnie
do dwóch wierszy sztuka
skąd pomysł (jesli dwa wiersze i dwa wątki już wyczerpane)
że odnosze sie do Twojego wiersza ?
ABSURD
(spróbuj znaleźć fragmenty mojej wypowiedzi, które nasuwają takie
skojarzenie)
jeżeli to nie było dość jasne to potwierdzam oficjalnie, że oceniałem
oddziaływanie wiersza loli i Twoje działania związane z publikowaniem na php
wierszy obcych autorów (w tym szczególnie J.Podsiadły).      <kropka


| Tak jeden jak i drugi wiersz nie wymagały szczególnej pracy, nie
odznaczają
| sie kunsztem ani głebią ani ... . Mogły zostać napisane przez


przypadkową
-------------
Twój Tryptyk wymagał i talentu i natchnienia i pracy i kunsztu
uwagi miałem zupełnie innego rodzaju
więc watpliwości wyjaśnione ?


Intersuje mnie również na jakiej podstawie wnioskujesz,
że napisanie tych wiersz nie wymagało szczególnej pracy.


---------------
listów !!!
spróbuj wyliczyć środki poetyckie tych listów, poza "zaskakiwaniem" ( a ja
wolałem wcześniej "szokowaniem") ,cos się da zobaczyć ?


| Mam wrażenie, że kolejność wierszy obcych autorów,  prezentowanych prze
| Marcina Cecko nie jest przypadkowa (nie w znaczeniu losowym), ale pewną
| (może nawet nieuświadamianą) strategią. Pierwsze prezentowane wiersze,


                           ////////////////////      ?

| późniejsze, wiersz pisany pewnie w którymś z języków krajów
nadbałtyckich
| jako wprowadzenie do późniejszej "rozruby".

Tak. Tu mnie nakryłeś. Z opuszczoną głową, zawstydzony, pocierając
czubkiem stopy o podłogę przyznaję:


------------------
miło że "przyznajesz" rację ale pomijasz o jakie intrygi Cie podejrzewałem
a ja nazwałem je po imieniu:
"da da da
..."
nie użyłem słów "jakaś poetycka wersja happeningu" bo na to też trzeba
zasłużyć
(gdyby mnie oskarżano o happening - byłbym szczęśliwy, a nie jestem, jaka
szkoda  ;-(


pozdrawiam

Marcin Cecko


gorąco pozdrawiam

rumczajs

ps
jakos wypadły z odpowiedzi tematy:

1/
"szokować" czy "zaskakiwać"
niestety słowo "szokować" byłoby komplementem, na który trzeba by zasłużyć
więc chętnie na Twój wniosek zamienię to słowo na "zaskakiwać"
albo inaczej, moje zdanie

| Właśnie ostatnio pojawiły się na php dwa wiersze mające za zadanie
wsadzić
| kij w mrowisko.


zamieniam na :
"Właśnie ostatnio pojawiły się na php dwa wiersze mające za zadanie
zaskoczyć".
;-)

2/


To ciekawe. Weż pod uwagę fakt, że wojtekf pisał słowa,
na które Ty odpisujesz, a propos wiersza Podsiadły, natomiast
na wiersz loli nie napisał nic, a w moim przypadku wyraził się
pozytywnie. Dziwne. [...]


właśnie dlatego odpisałem wojtkowif w tym wątku !!!!!!!
strzał w dziesiątkę
10 10 10 10 10 10 10 10 10 10 ....
to spostrzeżenie, gdyby pochodziło od wojtkaf  byłoby najgłębszym sensem
mojego zabrania głosu !
a podpowiedzią z mojej strony były słowa z początku komentarza:

| a pewna meta-refleksja jest warta zachodu


Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Czy to Was porusza?
lola zapedzila sie w polemicznym ferworze, piszac,
ze "czarne mysli" az wzbudzily moj zachwyt. Wiersz
niewatpliwie podoba mi sie. Czesciowo powtarzajac
sie, (raz jeszcze) powiem, ze jest dobrze napisany,
intensywnie, potoczyscie, narracyjnie, obrazowo,
zmyslowo: kostiumiki ... przed kolana...

Ma tez swoje ograniczenia, takze  techniczne,
choc od strony technicznej jest mocny. (I nie rozumiem
dlaczego Grazyna uwaza za wazne, zeby detalicznie
wyjasniac dlaczego byloby dla mnie przyjemnoscia
bycie na grupie poetycznej, gdzie poziom "czarnych
mysli" bylby standardem. Php daleko do takiego
poziomu, w sensie przecietnego. Zreszta po grupie
otwartej nie mozna spodziewac sie zbyt wiele --
mozna tylko cieszyc sie okazyjnie pojawiajacymi sie
dobrymi lub doskonalymi wierszami).

Miedzy innymi, jak loli, nie odpowiadalo mi
zakonczenie. Nie widze w nim prostej logiki.

Slabe wrecz wydaja mi sie linijki:

    Są wyuzdane i zawsze gotowe
    na każde wezwanie przeznaczenia.

Takze slaboscia jest slowo buchalteryjne
okreslenie "niemal" w linijce:

    Spotykam Je niemal codziennie

Zamiast tego mozna bylo o ilez lzej i naturalniej
(mniej "naukowo") napisac:

    Spotykam Je na codzien

Natomiast nie bylbym krytycznie nastawiony
do potepionego przez lole urywka:

    makijaz dyskretnie maskujący
    wysokie odszkodowanie...

Rzeczywiscie czysto logiczna wyrwa jest
nieco za duza, ale tylko "nieco", a w zamian
te linijki ofiaruja poezje.

Finansowe odszkodowanie za smierc meza jest tu
naprawde tylko czyms indukowanym, lub jest
tylko pretekstem do powiedzenia, ze kobiety
poniosly szkody w wygladzie zewnetrznym,
szkody spowodowane tym, ze minely latka, minela
mlodosc. Naprawde mowa jest o wysokich szkodach,
a nie o odszkodowaniu. Autor licencje stosuje tu
szczodrze, ale ciagle w dopuszczalnym zakresie,
bo chodzi o skojarzenia.

W poezji wolno wprowadzic logiczna entropie, lekki
balagan, gdy skojarzenia chocby czesciowo tworza
logiczna iluzje przyczynowosci na granicy
swiadomosci czytelnika. Rozne formy wprowadzania
stopniowego chaosu logicznego napotykalem czasem
w poezji, czasem sam to czynie, choc o wiele
dyskretniej (nabieram czytelnikow -- prawie nigdy
nie zauwazaja, nie protestuja/) -- jest to w sprawnych
rekach bardzo efektowny srodek poetycki. Tu dla mnie
dziala dobrze, choc rozumiem, ze nie dziala
uniwersalnie na wiekszosc czytelnikow. (Nieporadnym,
poczatkujacym poeta/ raczej bym odradzal logiczna
entropie/. Najpierw nalezy sie upewnic, ze sie
potrafi napisac tekst, ktory trzyma sie kupy
i nie nudzi smiertelnie).

Ciekawa jest wypowiedz Jeremiego. Gdy ja sugerowalem,
ze chodzi o wyobrazenia/marzenia/wydziwiania PLa,
to Jeremi napisal, ze zna takie kobiety, relatywnie
mlode wdowy po gornikach.

Bynajmniej nie przeczy to mojej wypowiedzi.
Zycie jest bogate w mozliwosci. Jak Natura. Mozemy
wymyslic sobie narozniejsze dziwadla. Jezeli
nie bedzie w naszym zmysleniu razacej sprzecznosci
fizycznej, to gdzies tam na Ziemi prawdopodobnie
takie dziwadla istnieja lub istnialy lub beda
istniec. W matematyce istnienie, wg. Poincare,
to to samo co niesprzecznosc (kazdy niesprzeczny
obiekt istnieje). W zyciu i w Naturze jakby bylo
podobnie. Co sobie poeta nie wymysli o ludziach
i sytuacjach, to gdzies tam w zyciu to sie wydarzy.
(Tak bylo z kilkoma moimi wierszami -- az czulem
sie jakby winny, choc opisane przeze mnie makabryczne
wydarzenie nastapilo szereg lat po moim wierszu).

Pozdrawiam,

    Wlodek

Sent via Deja.com http://www.deja.com/
Share what you know. Learn what you don't.

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: -- wlod, 2000-08-17
In article <8nk3h0$oe@galaxy.uci.agh.edu.pl,
  "Olgierd Cybulski" <dech@poczta.wp.plwrote:


Włodzimierz Holsztyński:

[...]

| Nie poeci-grafomani sa problemem na php.  Lista jest otwarta,
| kazdy powinien byc witany przyjaznie, powinien byc zachecany
| do poezji, bez wzgledu na talent i poziom jaki poetycko soba
| reprezentuje.

Do czytania poezji - tak.
Do pisania - w żadnym razie.
Zniechęcanie działa lepiej.
Nie na ilość, na poziom. (MSZ)


Niech kazdy ma radosc (satysfakcje, przezycie) pisania wierszy.
"Wysoki" poziom i tak jest sprawa/ w duzej relatywna/.


| Na innych grupach bylo mniej krytyki, bo ludzie byli
| skromniejsi.  Tu bywa, ze autorzy najbeznadziejniejszych
| wierszy wypowwiadaja najbardziej nadymane opinie.

 Nie rozumiem dlaczego chciałbyś wszystkich zachęcać do wysyłania
tu swoich gniotów, a jednocześnie zniechęcać do krytykowania
(takiego, na jakie kogo stać). Moim zdaniem powinno być odwrotnie.
Wysoka poprzeczka dla twórczości, umiarkowana dla krytyki.
M.in. dlatego, że owej krytyki (ogólnie, bez rozgraniczania)
wyraźnie tu brakuje, twórczości zaś, niestety, nie :-)


Zla krytyka wyrzadza szkode w sensie obnizania poziomu
wyrobienia poetyckiego uczestnikow.  Dobra krytyka
sprzyja podniesieniu poziomu uczestnikow.  Kilku
iczestnikow php za czasu mojego tu pobytu poziom
swoich wierszy podniesli, a niektorzy rozszerzyli
swoj zasieg.  To prawda, ze niewielu.  Ale dobre i to.
Przy dobrej krytyce, przy konstruktywnych dyskusjach
wiecej osob i w wiekszym stopniu uzyskaloby postep.

Moze nawet doszloby sie do ciekawych lub wrecz nowych
srodkow wyrazu.  Gdy przewaza slaba lub szkodliwa krytyka,
to w najlespzym wypadku mamy szum, czesto tez dochodzi
niesmak.


| Niestety takze sensowni krytycy nie czuja/, kiedy
| wypowiadaja sie na tematy o ktorych nie maja pojecia.

Jeśli się wypowiadają i są sensowni, to chyba właśnie
jakieś pojęcie czują. Racja w rozmowach o sztuce
jest słabo definiowalna. Chyba, że chodzi o historię sztuki.

O.C.


Moga wyczuwac srodki poetyckie i gatuki, z ktorymi stykali
sie od lat, a moga bbyc bez pojecia w innych sprawach.
Czasem jednak nie zwracaja uwagi na swoj brak doswiadczenia
i przemyslen w nieswoich dziedzinach.  Gdyby pytali, tj.
szukali, byloby w porzadku.  Ale gdy LUP!!! pochwala/ cos
bzdurnego, to utwierdzaja autora i grupe w bzdurach.

-- Wlodek

Sent via Deja.com http://www.deja.com/
Before you buy.

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: [stracimy wszystko]
W <8oqtj1$kk@kujawiak.man.lodz.pl,
  "Blue" <b@toya.net.plmartwi sie o grupe
jak nie przymierzajac OC, tylko na opak:


Wiesz, zastanawiam się dlaczego ludzie
z tej grupy tylko krytykują czyjeś
wiersze nie próbując znaleźć ich dobrej strony....


Problemem nie jest ani pozytywne ani negatywne ocenianie,
tylko krytyczne trafianie kula/ w plot.


Twój wiersz mówi oczymś, i wyłącznie
zależy od jego odbiorcy, co z niego
wyniesie i pod jaką rzeczywistość go podłoży


Wiersz jest do niczego i zaden odbiorca
ani nawet "krytyk" mu nie pomoze.


....był rym, był w nim również
nanafory - to już środki poetyckie....


Decyfory, hektafory, milifory, megafory,
biliofory to wszystko drobiazg.  Za to nanofory
to potega!  Serio, w wierszu nie bylo zadnych
anafor.  Nie kazde powtarzanie kwalifikuje sie
na anafore.  Jest w tym wierszu cos jakby
paralelizm, ale nic specjalnego.  Jest dokladnie
jeden rym, chyba nie przegapilem.  Sam w sobie
ten rym jest w porzadku, ale poza tym ni wypial,
ni przypial ni przylatal, niczego nie wnosi poza
minimalna/ irytacja zwiazana a lekkim zachwianiem
formy (osiagniecie na opak). Male piwo.  Wiersz jest
tak ewidentnie slaby, ze nie ma o czym mowic.


iola nie ma więc racji skreślając Twój wiersz,
ma po prostu zbyt mało wyobraźni


Ma, w przeciwienstwie do Ciebie, tyle wyobrazni ile trzeba,
i miala 100% racji wyrazajac sie krytycznie o slabym
wierszu.  Jezeli Ty tez chcesz miec 100% racji,
to dolacz sie do innych i naskocz na iole, gdy
wyraza sie, hm, sceptycznie o moim wierszach.  Wtedy
i tylko wtedy bedziemy wszyscy miec racje w sporze
z iola/.


Pozdrawiam
BLUE


Mam nadzieje, ze teraz juz wiesz kiedy i jak
reagowac na posty ioli.  Z czasem poinformuje Cie
takze jak reagowac na posty i wiersze innych
uczestnikow. Tymczasem witam Cie, kimkolwiek
nie jestes  (akurat znowu musze zrobic zakupy
jedzeniowe, wiec BLUE kojarzy mi sie z rodzajem
sera podobnego, w mojej skromnej opinii, do
rokfora czyli, przepraszam, roqueforta, o ktorym
w mlodosci napisalem wiersz, a na starosc mi sie
przejadl). Pozdrawiam,

    Wlodek

PS. Na wypadek, gdybys byl zainteresowany, a z racji
nicka na pewno jestes, i a nuz dostaniesz w swojej
okolicy:

    King's Choice, BLUE CHEESE, a rich gently blue,
    veined cheese.  Ideal for apetizers, salads,
    dessert, or broiled meats.

Hm, nic nie pisze o tym, ze moze sluzyc za calkowita/
diete/.  Czyzby dlatego mi sie przejadl?  Wszystko
jedno polecam -- bardzo poetycki ser.

Sent via Deja.com http://www.deja.com/
Before you buy.

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: moze ktos opublikowac odp do HUMANA???pliz
nr pytania odpowiedź
1 B
2 D
3 C
4 B
5 C
6 A
7 B
8 B
9 A
10 D
11 B
12 D
13 B
14 B
15 C
16 A
17 B
18 A
19 C
20 D
Odpowiedzi na pytania otwarte:

nr pytania odpowiedź
21 Aktor na fotografii wyraża emocje przy pomocy np. gestu, mimiki, spojrzenia,
postawy ciała
22 Wydarzenie historyczne przywołane we fragmencie wiersza to utrata
niepodległości w czasach zaborów
23 Celem gry aktora na scenie jest wywołanie wzruszenia, przypomnienie o
ojczyźnie, ukazywanie historii ojczystej
24 Nastrój trzeciej zwrotki to zaduma, smutek, nostalgia
25 Środki poetyckie tworzące nastrój to np. epitety - "straszna cichość", "mrok
złowrogi", porównanie - "noc jak pokolenie", personifikacja - "łzami z wosku
mżą świece"
26 Potoczny odpowiednik sformułowania to "wejdzie na scenę", "stanie na scenie"
27 Teatr Bogusławskiego w czasach niewoli podtrzymywał uczucia patriotyczne,
budował ducha narodu, uczył patriotyzmu
28 Postać Stańczyka na obrazie Matejki wyraża: zadumę, smutek, rozżalenie,
zamyślenie
29 Kazimierz Kamiński w roli Stańczyka w "Weselu" przyjął z obrazu Matejki:
postawę, pozę, sposób siedzenia, układ rąk i nóg, pochylenie głowy


Kryteria oceny zadania 30





Podanie Punktacja
I Realizacja tematu- określenie adresata,,nadawcy,cech podania; - stosowanie
form grzecznościowych, dostosowanie do sytuacji komunikacyjnej; - zgodność
tekstu z tematem,,temat rozwinięty (uczeń podaje 3 przykłady o które został
poproszony w poleceniu,a dobór przykładów jest trafny) 0 -2
II Kompozycja: - tekst jest spójny i posiada właściwy układ graficzny 0 -1
III Język i styl: - przestrzeganie poprawności językowej (dopuszczalny 1 błąd
językowy) 0 -1
IV Ortografia i interpunkcja: - Przestrzegana poprawność ortograficzna i
interpunkcyjna





(dopuszczalny 1 błąd ortograficzny i 3 interpunkcyjne) 0 -1


Kryteria oceny zadania 31





Charakterystyka postaci literackiej z uzasadnieniem punktacja
I Zgodność z tematem i jego rozwinięcie 0 -5
1.Zgodność treści pracy z tematem 0 -1
2.Podanie trafnego przykładu,komentowanie go,dowodzenie 0 -1
3.Podsumowanie rozważań,wnioskowanie 0 -1
4.Realizacja tematu zgodnie z przyjętą przez ucznia koncepcją 0 -1
5.Poprawność pod względem rzeczowym 0 -1
II Forma wypowiedzi 0 -3
1.Prezentacja postaci i opisanie jej wyglądu zewnętrznego 0 -1
2.Przedstawienie i uzasadnienie cech charakteru,usposobienia i intelektu 0 -1
3.Ocena postaci 0 -1
III Kompozycja 0 -2
1.Tekst ma kompozycję trójdzielną z zachowaniem odpowiednich proporcji 0 -1
2.Tekst jest spójny i logicznie uporządkowany (nie ma nieuzasadnionych
powtórzeń) 0 -1
IV Język i styl 0 -3
1.Nie występują rażące błędy językowe (dopuszcza się 1 błąd) 0 -1
2.Styl jest funkcjonalny (dostosowany do sytuacji komunikacyjnej,tematu i formy
wypowiedzi) 0 -1
3.Trafnie zostały dobrane środki językowe (nie pojawiają się kolokwializmy,
wielosłowie,mieszanie stylów) 0 -1
V Zapis 0 -3
1.Ortografia jest poprawna (dopuszcza się 1 błąd ortograficzny) 0 -1
2.Interpunkcja jest poprawna (dopuszcza się 3 błędy) 0 -1
3.Układ graficzny jest przejrzysty (akapity),pismo jest czytelne 0 -1

Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Trzy przekłady słynnego "Wiersza pierścieni"
IMHO robisz ten sam błąd co Łoziński i wstawiasz do wiersza coś czego tam nie
ma. Rozumiem, że to poezja, ale można chyba stosować jakieś synonimy, środki
poetyckie bez zmieniania treści, tak jak to zrobiła Skibniewska i Olszański.

> Trzy pierścienie dla Elfich Królów, co pod gwiazdami trwali,
>
Three Rings for the Elven-kings under the sky
Co prawda nie ma tu nic o "trwaniu", ale to akurat jest w porządku i podoba mi
się w Twojej wersji, bo i też zmiana to niewielka.

> Siedem dla Krasnali Władców, w ich grotach z kamienia,
>
Seven for the Dwarf-lords in their halls od stone
OK

> Dziewięć dla Śmiertelnych, co się śmierci bali,
>
Nine for Mortal Men doomed to die
Czy widzisz tu gdzieś lęk przed śmiercią? W oryginale jest tylko los,
nieuchronność, skazanie na śmierć. Ba! Jeżeli już o tym mowa to śmierć była
darem od Iluvatara a nie przekleństwem ludzkości, więc tym bardziej o lęku być
mowy nie powinno (choć oczywiście w trakcie degrengolady ludzkości, zwłaszcza
wśród "niższych rodów", strach ten się rozwinął, ale szlachetni potomkowie
Numernoru chyba nigdy go tak naprawdę nie doświadczali).

> Jeden dla Pana Mroku, na czarnym tronie z cienia.
>
One for the Dark Lord on his dark throne
IMHO "cień" niepotrzebny. Nie dlatego, że nie ma go w oryginale, ale
niepotrzebnie wydłuża strofę i trochę łamie rytm (wiem, że miał się rymować z
kamienia, ale mimo wszystko...)

> W Mordorze - krainie, gdzie cień blady płynie.
>
In the Land of Mordor where the Shadows lie
Ładne, podoba mi się ten "płynący cień"

> O mocy władania Pozostałymi, Jedynie ów Pierścień odnaleźć je mógł
>
One Ring to rule them all. One Ring to find them,
Za rozwlekle i za bardzo przekombinowane. W oryginale są to krótkie
równoważniki zdań z powtarzającym się początkiem (coś jak ikon, jeżeli dobrze
kojarzę), mówi się to jak mantrę.

> I w mroku zespolić sznurami czarnymi, Aby je posiąść i złożyc u stóp.
>
One Ring to bring them all and in the darkness bind them
Tak samu tu brakuje mi tego "one ring". No skąd u licha wytrzasnąłeś tą drugą
część "aby je posiąść i złożyć u stóp".

> W Mordorze - krainie, gdzie każda nadzieja ginie.
>
In the Land of Mordor where the Shadows lie
No i to okropna kicha, łozimzm jak się patrzy. Dlaczego odszedłeś od
tych "płynących cieni", przecież to jest identyczny wers?

Ogólnie: kilka rzeczy fajny, inne fragmenty to IMHO słabizna. Moim zdaniem
niepotrzebnie ograniczałeś się próbując rymować. W sumie wyszło nie najgorzej,
ale też czytanie tego nie idzie tak automatycznie, nie wpada w ucho tak jak
Skibniewska.

Pozdrawiam Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu



Temat: Trzy przekłady słynnego "Wiersza pierścieni"
valkrissa napisał:
> Pisałeś o "starym tekście". Chcę wiedzieć, co to znaczy.

Piszesz dalej, że Jottka wspomina o dawnej poezji. Właśnie o to mi chodzi.
Ogólnie biorąc, teksty stare to Szekspir, "Bogurodzica", pamiętniki Paska. Nie
jestem fachowcem, ale czytałem takie teksty oraz teksty stylizowane na stare,
dlatego mam niejakie wyobrażenie, jak owe teksty wyglądać powinny. I wiersz
Tolkiena jest z moim wyobrażeniem dość zgodny. Nie pytaj mnie o szczegóły, bo
nie jestem fachowcem, wystarczy mi moje wyobrażenie podbudowane autorytetem
Tolkiena. Ale możesz udowodnić, że dostrzeżone przez Ciebie uchybienia nie są
właściwe dla dawnych tekstów.

> (BTB, teksty w staroangielskim jak najbardziej istnieją.

Chodziło o Twoją literówkę.

> A zasada numer jeden, IMO, to jest un
> ikać banału. Jednym ze
> źródeł banałów, IMO, jest stwierdzanie tego, co oczywiste. Że róża jest
czerwon
> a. To, że elfy żyły pod
> niebem jest banałem oczywistości.

A nie jest tak, że wiersz pierścieni w zamyśle Tolkiena miał wywoływać wrażenie
legendy przekazywanej przez pokolenia? Przywołany przez Ciebie "Ojcze nasz"
równiez można uznać za utwór przekazywany ustnie przez pokolenia. Są tam
słowa: "Ojcze nasz, któryś jest w niebie". Czyż chrześcijanie nie powinni
wiedzieć, że Bóg jest w niebie?

> Kiedy Szymborska pisze "obmyślam świat, wydanie drugie", to wiadomo, że
kłamie,
> bo świat nie ma
> wydań. Jest to słuszne i ładne kłamstwo, czyli środek poetycki.

To nie jest kłamstwo, tylko metafora, zresztą niezbyt oryginalna - porównanie
świata do księgi.

> Co byś
> powiedział, gdyby Tolkien napisał: "Siedem pierścieni dla władców koni na
polac
> h Rohanu [?] Jeden dla
> Mrocznego Koniarza na czarnym tronie" Spodziewałbyś się, że ci z Rohanu są
powi
> ązani z tym Mrocznym?
> Ano spodziewałbyś się.

Nie spodziewałbym się. To jest nadinterpretacja.

> Ten czytelnik
> NIE wie, czy krasnoludy sprzymierzyły się z Sauronem czy nie. A skoro tak,
to "
> lords" może go zmylić i już.

Zmylić raczej nie. Weźmy sagę o wiedźminie. Na początku jest urywek przekazu,
również stylizowany na dawny tekst. Ów urywek wytwarza pewną atmosferę, ale nie
jest to esencja świata opisanego przez Sapkowskiego. Nie jest to tekst, z
którym czytelnik powinien weryfikować resztę utworu.

> Może zrobiłeś sondę wśród kolegów i wiesz, że myślą tak jak Ty. Może
zawierzasz
> intuicji i na jej
> podstawie stwierdzasz, że "wszyscy" myślą tak, jak Ty (oprócz mnie).

Podaj uznanego tolkienistę, który zarzuca Tolkienowi uchybienia podobne do
tych, które zarzucasz Ty. Mogę gdzieś poczytać o jego zastrzeżeniach?

> Naprawdę ni
> e przychodzą mi do
> głowy przykłady "stylizacji przez pleonazm", którą Ty przypisujesz Tolkienowi.

Czy "Litwo! ojczyzno moja!" kwalifikuje się? Po cóź Mickiewicz podkreślał, że
Litwa jest jego ojczyzną, przecież to wiadomo.

> Gdyby Wiersz pierścieni nie był na stronie otwierającej, tylko np. 1
> 86, to wtedy byś się ze mną
> zgadzał?

Po co dywagować? Jest na pierwszej stronie i ma - według Ciebie - liczne
uchybienia.

> Dobitniej
> stwierdzę: jeżeli prof. dr hab. w dziedzinie matematyki powie mi, że "2+2=5",
t
> o ja się z niego zaśmieję,
> choć to prof. dr hab.

Ale jeśli będzie to zgodne z moim wyobrażeniem o matematyce, które wytworzyłem
na podstawie licznej lektury, to będę się zastanawiał. Jeszcze bardziej
przekonujące - choć nie najistotniejsze - znaczenie będzie mieć dla mnie fakt
uznanie przez recenzentów pracy owego profesora.

> Powtarzam z naciskiem: UWIARYGODNIAJĄ. Czyli NIE jes
> t to pewne w 100%.

Powiem więcej: nic nie jest pewne w stu procentach. Banał, ale skoro
_powtarzasz_ z _naciskiem_.

> Ty prowadzisz myśl tak: "Jeśli duży Władca jest cacy, to drobiazg Wiersz musi
b
> yć cacy".

Nadinterpretujesz. Tłumacząc na Twoje, myślę tak: "JEŚLI (1) "Władca" jest
cacy, (2) Tolkien jest cacy, (3) "Władca" jest bardzo duży, a Wiersz jest
bardzo krótki, (4) Wiersz jest na jednym z najwidoczniejszych miejsc, (5) inni
fachowcy, którzy są cacy, nie mają do Wiersza takich zastrzeżeń, (6) Wiersz
jest zgodny z moim wyobrażeniem o cacy, TO mam duże wątpliwości co do Twoich
zastrzeżeń".

flx Przejrzyj wszystkie odpowiedzi z tego tematu




Strona 1 z 2 • Wyszukano 68 rezultatw • 1, 2